-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41952)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16920)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7995)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26470 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

در قطبها كه شش ماه شب و شش ماه روز است، مسلمان چگونه نماز ميخواند؟

در صورت مشخص بودن مرجع تقليدتان، ميتوانستيم بر اساس فتواي مرجع تان پاسخ دهيم.

در عين حال توجه شما را به فتواي دو تن از مراجع جلب مينماييم. آيت اللَّه نوري همداني ميفرمايند:

در مناطقي كه شش ماه شب و شش ماه روز است، لازم است مسلمانان وقتهاي خود را به دوازده ساعت تقسيم كنند و دوازده ساعت را شب و دوازده ساعت را روز قرار دهند. در دوازده ساعتي كه آن را روز قرار دادهاند، اعمال روزانه و در دوازده ساعتي كه شب قرار دادهاند، اعمال شب را انجام دهند.(1)

آيت اللَّه فاضل لنكراني ميفرمايند:

ساكنان آن مناطق بايد بر اساس شهرهاي متعارف كه شب و روز آنها تقريباً مساوي است، مانند مكّه و مدينه عمل كنند، يعني نماز ظهر و عصر را بخوانند؛ شش ساعت بعد، نماز مغرب و عشا را بخوانند و يازده ساعت بعد نماز صبح را بخوانند. روزه را هم به همين طريق بگيرند. نيز ميتوانند ملاك را وطن وشهر خود قرار دهند، مثلاً اگر از تهران به آن جا رفتهاند، با اذان ظهر تهران، نماز ظهر و عصر را بخوانند و با اذان مغرب، نماز مغرب و عشا را و با اذان صبح، نماز صبح را بخوانند و روزه را به همين ملاك بگيرند.(2)

مرحوم آيت اللَّه سيد سعيد كاظم يزدي كه يكي از بزرگان فقها است در كتاب عروة الوثقي(3) شبيه همين مسئله را عنوان نموده و تأييد ميكند كه چنين اشخاصي مؤظفند، نماز و روزه خود را طبق مناطق معتدله انجام دهند، يعني بايد ملاحظه كنند طول شب و روز در چنان فصلي به طور متوسط در مناطق معتدله چه اندازه است و طبق آن روزه بگيرند و نمازهاي پنجگانه خود را به جا آورند.

اين موضوع را ميتوان به تعبير ديگري كه هر گونه ابهام و ايرادي را برطرف ميسازد چنين توضيح داد:

در مناطق قطبي كه شبها و روزهاي طولاني دارد و گاهي تا شش ماه خورشيد در آسمان هست و غروب نميكند، در هر بيست و چهار ساعت يك مرتبه در افق (البته مطابق حس ما) گردش مينمايد. در اين گونه مناطق، حركت خورشيد به دور افق هميشه يكنواخت نيست، يعني در همان بيست و چهار ساعت كه يك مرتبه دور افق ميگردد، گاهي اوج ميگيرد و گاهي پايين ميآيد و در حفيض واقع ميشود. به اين ترتيب گاهي هوا روشنتر و گاهي كم نورتر خواهد بود.

اين وضع در هر شبانه روز تكرار ميشود. ساكنان مناطق قطبي هنگامي كه آفتاب در آسمان بالا ميآيد، آن را روز ميخوانند و به كار و زندگي مشغولند و هنگامي كه آفتاب پايين ميآيد و خورشيد به افق نزديك و كم نور ميشود، شب ميگويند و استراحت مينمايند.

بايد توجه داشت هنگامي كه آفتاب در افق آن جا پايين ميآيد، در مناطق معتدلهاي كه روي همان نصف النّهار قرار دارند، شب حقيقي وجود دارد.

روي اين حساب تشخيص شب و روز در آن جا آسان ميشود. اگر شاخص را روي زمين نصب كنيم، هنگامي كه سايه آن به حداقل رسيد، ظهر است و هنگامي كه به حداكثر رسيد، نيمه شب خواهد بود. به اين ترتيب مشكل به دست آوردن ظهر و نيمه شب حل خواهد شد.

حال اگر مقدار شب و روز مناطق معتدله در آن موقع از سال را بدانيم، مثلاً بدانيم در اوّل تابستان روزها به طور متوسط چهارده ساعت و شبها ده ساعت است، تكليف نمازهاي پنج گانه و روزه، كاملاً روشن خواهد گرديد.

بنابراين تكليف نماز و روزه در روزهاي طولاني روشن گرديد، اما اوقاتي كه شبهاي طولاني وجود دارد، بايد توجه داشت كه هوا در بيست و چهار ساعت يكنواخت نيست؛ گاهي تاريك و گاهي تقريباً روشن است، زيرا گاهي خورشيد به افق نزديك ميگردد و هوايي مانند بين الطلوعين يا كمي تاريكتر پيدا ميكند و گاهي خورشيد دور ميشود و هوا تاريك ميگردد. در اين شبها از وضع حركت ستارگان و فاصله آنها با افق، هم چنين از وضع تاريكي و روشني هوا، نيمه شب و ظهر را ميتوان تشخيص داد. در اين صورت با در نظر گرفتن مقدار متوسّط شب و روز مناطق معتدله وظايف شرعي را به جا آورد.

پي نوشتها:

1. آيت اللَّه نوري همداني، توضيح المسائل، ص 603 و 604.

2. آيت اللَّه فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج 1، ص 77.

3. عروة الوثقي، كتاب صدم، طريق ثبوت الهلال، مسئله 10.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.